gms | German Medical Science

15. Grazer Konferenz – Qualität der Lehre: Teaching and Learning – Expanding our Resources

28. - 30. April 2011, Wien, Österreich

Abstracts

Welcome/Begrüßung (11grako01)

Teaching and Learning – expanding our resources. An overview of the 15th Graz Conference on medical education

März R
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako02)

How to author a virtual patient/problem

Ehlers JP
[Full Text]
Meeting Abstract (11grako03)

Teaching critical thinking: Can it be done?

Fulton W
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako04)

Teaching and learning in the clinical environment. A student-lead workshop

Murt A
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako05)

Teaching while working: some practical tools for the clinical environment

Nendaz M
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako06)

Principles of E-Learning: Lessons from Cognitive Psychology

Norman G
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako07)

Online-Systems for Examinations – Part A: Scientific evaluation of the introduction of a pre- and post review process at the Medical University of Innsbruck – an exchange of experience

Pierer K, vor dem Esche J, Möbs D, Longato S
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako08)

Online-Systems for Examinations – Part B: Medical assessment alliance – improvement of the complete assessment workflow

Hochlehnert A
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako09)

Use of an Audience Response System (ARS) to Improve Student Learning

Plass H, Ripatti I, Kremser K
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako10)

How to produce and use learning objectives – make yourself familiar with collaboration and guidance in teaching, learning and assessment

Stosch C, Schmidts M
[Full Text]
Workshop/Arbeitstreffen (11grako11)

Mentoring

von der Borch P, Dimitriadis K
[Full Text]
Lecture/Vortrag (11grako12)

Virtual patients/problems: from peer-to-peer-learning to key-feature assessment

Ehlers JP
[Full Text]
Lecture/Vortrag (11grako13)

Clinical education at the patient's bedside

Nendaz M
[Full Text]
Lecture/Vortrag (11grako14)

Dual Processing Models of Clinical Reasoning

Norman G
[Full Text]
Lecture/Vortrag (11grako15)

How to Implement Quality into the "Final Year Rotation": The Cologne Experience

Stosch C
[Full Text]
Poster (11grako16)

Neue Wege zur Erweiterung des Prüfungsfragenpools an der Medizinischen Universität Graz

Bernhardt J, Smolle J
[Full Text]
Poster (11grako17)

Quality Assurance in Medical Education. The Case of Victor Babes University of Medicine and Pharmacy Timisoara

Bunu C, Cimpean A, Jianu A, Pitic C, Raica M
[Full Text]
Poster (11grako18)

Klinische Simulationszentren im deutschsprachigen Raum – ein Update

Fandler M, Dimai HP
[Full Text]
Poster (11grako19)

Prävalenz von Protonenpumpeninhibitoren-Einnahme unter Medizinstudierenden an der Medizinischen Universität Graz

Frings A, Scheipl S, Schlumm P, Leithner A
[Full Text]
Poster (11grako20)

Case Reports Vorlesung – Update: ein innovatives Seminarkonzept zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses

Glehr M, Sadoghi P, Gruber G, Scheipl S, Wibmer C, Leithner A, Radl R, Zacherl M
[Full Text]
Poster (11grako21)

Needle stick injuries among medical students: The role of medical curricula

Hoenigl M, Salzer HJ, Seeber K, Valetin T, Krause R
[Full Text]
Poster (11grako22)

Inhaltsanalyse des Senior-Mentorings an der MedUni Wien

Hofhansl A, Körmöczi G
[Full Text]
Poster (11grako23)

Von der Wissensvermittlung zur Kompetenzentwicklung. Ein Rückblick auf den Unterricht von "Medical Humanities" an der Medizinischen Fakultät von der Universität Szeged (1990-2010)

Kapocsi E, Barabás K
[Full Text]
Poster (11grako24)

Present Tendencies in the Academic Medical System

Kapustnik V, Markovskyi V, Myasoedov V, Demydenko G
[Full Text]
Poster (11grako25)

The Comprehensive Test Control as the method of the maximally impartial evaluation of students' knowledge

Kovalchuk L, Sakharova I, Lisnychuk N, Oleshchuk O
[Full Text]
Poster (11grako26)

Training im Themengebiet: "Geburtshilfliche Notfälle": Evaluationsstudie zur Beurteilung der didaktisch – pädagogischen Effizienz einer Fortbildungsveranstaltung

Lercher H, Schlembach D, Mörtl MG
[Full Text]
Poster (11grako27)

Trends in Ukraine's Medical Education

Lesovoy VN, Kovalyova ON, Zavgorodnii IV
[Full Text]
Poster (11grako28)

A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes: Main Features

Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C
[Full Text]
Poster (11grako29)

Can a course in Narrative Medicine Influence Positively the Patient-Physician Relationship?

Linder MD, Trapp EM, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C
[Full Text]
Poster (11grako30)

Analyse der studentischen Anträge auf Fragenbereinigung bei SIPs (summative integrierte Prüfungen) an der Medizinischen Universität Innsbruck

Loboda J, Prodinger WM, Pierer K
[Full Text]
Poster (11grako31)

Situational Judgement Test – eine wesentliche Erweiterung des Grazer Auswahlverfahrens für Medizinstudierende

Manhal S, Neges H, Reibnegger G, Ithaler D, Smolle J
[Full Text]
Poster (11grako32)

StudentInnen arbeiten an PatientInnen – Ein Widerspruch? Praktische Ausbildung der Studierenden im 6. Studienjahr an der Klinischen Abteilung für Thorax- und Hyperbare Chirurgie der Universitätsklinik für Chirurgie Graz, MUG

Matzi V, Wagner D, Manhal S, Caluba HC, Iberer F, Smolle-Jüttner F
[Full Text]
Poster (11grako33)

Does a medical student need chemistry?

Oettl K, Manhal S, Reibnegger G
[Full Text]
Poster (11grako34)

The Establishment of a Medical Faculty Advisory Board for the development of curricula in Bosnia and Herzegovina

Pranjic N, Eric Z, MacEvilly U, Govaer A, Maerz R, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurtic A, Cavaljuga S, Rakanovic-Todic M, Ivankovic M, Ristic S, Mujki D, Ljuca F, Krivokuca Z, Mehi B, Ostojic L, Maric V, Kadic A, Imamovic-Kuluglic M, Lolic A, Kudumovic M
[Full Text]
Poster (11grako35)

Core competency based curriculum for medicine practice: a questionnaire survey

Pranjic N, MacEvilly U, Govaert A, Van Keer C, De Lepeleer G, Moynihan M, Kurti A, Ljuca F, Imamovic-Kuluglic M
[Full Text]
Poster (11grako36)

Klinische Praktika im Ausland-Unterschiede bei der Studienleistung?

Praschinger A, Horn W
[Full Text]
Poster (11grako37)

A plea for a wider perspective on international research findings in order to better compare medical students' attitude towards physician empathy

Preusche I, Wagner-Menghin M
[Full Text]
Poster (11grako38)

eHealth in eEurope: A way to health literacy?

Prüller F, Riegler A, Raggam RB, Stelzer IH, Pfurtscheller K, Weiss EC
[Full Text]
Poster (11grako39)

Prognostische Wertigkeit der einzelnen Testteile des Grazer Auswahlverfahrens für den künftigen Studienerfolg

Reibnegger G, Caluba HC, Ithaler D, Manhal S, Neges H, Smolle J
[Full Text]
Poster (11grako40)

Empowerment and Participation: A way to health improvement?

Riegler AS, Raggam RB, Stelzer IH, Weiss EC, Prüller F
[Full Text]
Poster (11grako41)

Einfluss der initialen Studienwahl auf das tatsächliche Interesse am vermittelten Lehrstoff am Vergleich von Studenten im Diplomstudium Human- versus Zahnmedizin anhand des Beispiels "Studienmodul Bewegungssystem" (M23 und Z19)

Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Friesenbichler J, Kastner N, Leithner A
[Full Text]
Poster (11grako42)

Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Zahnmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O203 am Beispiel des Studienmoduls "Bewegungsapparat" (Z19)

Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Gruber G, Leithner A, Kastner N
[Full Text]
Poster (11grako43)

Studentenzufriedenheit im Diplomstudium Humanmedizin der Medizinischen Universität Graz mit der Kennzahl O202 am Beispiel des Pflichtstudienmoduls “Bewegungsapparat” (M23)

Sadoghi P, Aigner BA, Scheipl S, Zacherl M, Leithner A, Kastner N
[Full Text]
Poster (11grako44)

Causes of needle stick injuries among medical students: Time for practical training?

Salzer HJ, Hoenigl M, Valentin T, Krause R
[Full Text]
Poster (11grako45)

Abhaltung und Evaluierung einer Ringvorlesung zum Thema "Gender-Unterschiede in der Orthopädie" an der Medizinischen Universität Graz als Beispiel für fachspezifische Implementierung von Gender-Medizin in der universitären Lehre

Scheipl S, Brickmann K, Glehr M, Kraus T, Obermayer-Pietsch B, Radl R, Rasky E, Reininghaus E, Rumpold-Seitlinger G, Wehr E, Weiss N
[Full Text]
Poster (11grako46)

Implementierung einer standardisierten Famulaturbetreuung an der Universitätsklinik für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie der Medizinischen Universität Graz

Scheipl S, Rohrer W, Sadoghi P, Moretti T, Glehr M, Frings A, Leithner A
[Full Text]
Poster (11grako47)

Gibt es geschlechtsspezifische Unterschiede bei der Erreichung der Lernziele in der Lehrveranstaltung "Soziale Kompetenz"?

Schuh B, Gisinger C, Schmid A, Rieder A, Luger A, Hofhansl A
[Full Text]
Poster (11grako48)

Lernerfolgoptimierung durch intermittierende Wissensüberprüfungen in der Dermatologie

Trapp EM, Linder D, Hofer A
[Full Text]
Poster (11grako49)

A Course in Narrative Medicine at the University Paris Descartes. Acceptance and Evaluation from the Part of the Participants: Results from a Questionaire Based Poll

Trapp EM, Linder MD, Trapp M, Goupy F, Dantchev N, Triadou P, Le Jeunne C
[Full Text]
Poster (11grako50)

The mentoring-program for supporting students of the Medical University of Graz

Trapp M, Egger J
[Full Text]
Poster (11grako51)

Teaching biopsychosocial aspects of high altitude medicine at the Medical University of Graz

Trapp M, Egger J, Domeij W
[Full Text]
Poster (11grako52)

Infectious diseases bedside teaching in the third year of medical curricula

Valentin T, Hoenigl M, Salzer HJ, Daghofer E, Zollner-Schwetz I, Flick H, Krause R
[Full Text]
Poster (11grako53)

Reusing Written Test Items: Will their difficulties decline?

Wagner-Menghin M, Preusche I, Schmidts M
[Full Text]
Round Table/Runder Tisch (11grako54)

Die Zulassung zum Medizinstudium

Trost G
[Full Text]
Round Table/Runder Tisch (11grako55)

Die Zulassung zum Medizinstudium

Spiel C, Schober B
[Full Text]
Round Table/Runder Tisch (11grako56)

Die Zulassung zum Medizinstudium

Kadmon M
[Full Text]